„Modernizacja linii kolejowej nr 250 poprzez modernizację przystanków osobowych SKM oraz budowę infrastruktury mającej na celu ograniczenie poziomu hałasu”.
Źródła finansowania:
- Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,
- Fundusz Kolejowy,
- środki własne.
Numer umowy o dofinansowanie:
FENX.05.04-IP.02-0008/24-00
Podmiot realizujący Projekt:
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
Szacowana całkowita wartość Projektu:
58 299 284,98 PLN (w tym wydatki kwalifikowalne: 47 657 352,01 PLN)
wartość dofinansowania: 32 883 572,88 PLN
Informacje o Projekcie:
Projekt został wybrany do dofinansowania w ramach procedury konkurencyjnej pn. „Kolej miejska – nabór 1” w ramach:
- Priorytetu FENX.05 Wsparcie sektora transportu z EFRR
- Działania FENX.05.04 Kolej, kolej miejska i bezpieczeństwo na kolei
- Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
- Postępowanie nr FENX.05.04-IP.02-002/24
Ze względu na zakres i charakter inwestycji, Spółka występuje w Projekcie jako zarządca modernizowanej infrastruktury kolejowej.
Przedmiotowy Projekt dotyczy modernizacji istniejących elementów infrastruktury kolejowej, zlokalizowanych na linii nr 250 i zakłada realizację następujących zadań:
Zadanie 1: Walka z Hałasem
Zadanie zakłada wykonanie robót budowlanych dotyczących budowy ekranów akustycznych (pochłaniająco-odbijających) oraz montaż absorberów przyszynowych na określonych odcinkach linii kolejowej nr 250.
Zadanie 2: Modernizacja peronów osobowych:
- Gdańsk Politechnika,
- Gdańsk Zaspa.
Prace dotyczą kompleksowej modernizacji przystanków wraz z dostosowaniem ich dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz niewidomych i niedowidzących jak również konieczności ochrony pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Głównym celem Projektu jest rozwój i udoskonalenie zrównoważonej, odpornej na zmiany klimatu, inteligentnej i bezpiecznej mobilności lokalnej w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Poza zdefiniowanym celem głównym, realizacja Projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:
- poprawa bezpieczeństwa pasażerów korzystających z transportu zbiorowego,
redukcja zanieczyszczenia hałasem generowanym przez transport kolejowy oraz poprawa warunków akustycznych w obszarze realizacji inwestycji, - zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na warunki życia mieszkańców (w tym redukcja emisji zanieczyszczeń z transportu samochodowego),
- dostosowanie infrastruktury transportu zbiorowego do potrzeb pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się,
- wzrost konkurencyjności oraz dostępności transportu zbiorowego,
- stworzenie przyjaznej przestrzeni dla podróżnych korzystających z przystanków wraz z ochroną przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi,
- poprawę płynności ruchu aglomeracyjnego oraz punktualności na trasach przebiegających przez odcinek objęty Projektem,
- dostosowanie systemu transportowego do zmieniających się warunków klimatycznych.
Planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji Projektu: wrzesień 2029 r.
Zgłaszanie nieprawidłowości:
Uprzejmie informujemy o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. Nieprawidłowości należy zgłaszać poprzez stronę internetową lub pod wskazane adresy mailowe. Istnieje również możliwość dostarczenia zgłoszenia pocztą tradycyjną lub doręczenia osobistego.
Formularz internetowy e-Nieprawidłowości, dostępny na stronie: www.feniks.gov.pl
Dedykowane adresy e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl
Adres Ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa
Adres CUPT: Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa